Η Ελλάδα έχει μια μακρά παράδοση στη μουσική, η οποία ανάγεται στα
αρχαία χρόνια. Πολλοί θεοί και θεότητες της αρχαιότητας ήταν συνδεδεμένα
με τη μουσική και τον χορό και η ίδια η λέξη μουσική προέρχεται από τις
Εννέα Μούσες της αρχαίας Ελλάδας που ηταν πηγή έμπνευσης για όλους
τους καλλιτέχνες, ακόμη και σήμερα πολλοί καλλιτέχνες κανουν αναφορά στην "μούσα της έμπνευσης".
Πολλέ λέξεις απο την ελληνική γλώσσα σχετικές με την μουσική ειναι διεθνής οπως: αρμονία, μελωδία, χορωδία, ορχήστρα, χρωματικές, σκηνή, λύρα, ύμνος, ψαλμός, ρυθμός. Η Ελληνικη μουσικη εχει πολλές κατηγορίες και ειδη τραγουδιών ξεκινώντας απο την Αρχαια Ελληνική μουσικη, τους Βυζαντινούς υμνους , τα κλέφτικα που διαδόθηκαν κατα την περίοδο της τουρκοκρατίας, τα δημοτικά, τα ρεμπέτικα και τα λαικά, και τέλος κατα τις τελευταίες δεκαετίες, τα αντάρτικα, το νέο κύμα, το εντεχνο τραγούδι, την ελαφρα μουσική και τέλος την ρόκ και ποπ.
Στις αρχές της δεκαετίας του '50 η ελληνική μουσική, ή σίγουρα το τι θα μπορούσατε να ακούσετε από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης του ραδιοφώνου και των ταινιών, ήταν τα Λαϊκά (μουσική βασίσμένη στο μπουζούκι) με ήχους που έφεραν μαζί τους οι Έλληνες από τη Μικρά Ασία στη δεκαετία του 1920 και η ελληνική και ξένη ελαφρα μουσική, με Ευρωπαικούς κυρίως ήχους και επιρροή.
Ελαφρα μουσική. Η πιο αντιπροσωπευτική ελαφρια μουσική στις δεκαετίες το 1950-1960 προέρχονταν από τα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι του Μίμη Πλέσσα και άλλων και ερμηνευτικε απο καλλιτέχνες όπως ο Τώνης Μαρούδας, η Νανα Μούσχουρη, η Τζένη Βάνου, ο Γιάννης Βογιατζής κ.α. Επίσης, κατά τη διάρκεια αυτης της εποχής ηταν δημοφιλής και η μουσική απο ντουέτα και τρίο, όπως οι αδελφοί Κατσάμπα, οι Μουζάς Λιγνός, το Τριο Ατένε και αλλοι. Ειδικότερα για τους αδελφούς Κατσάμπα, ο ήχος τους ήταν απομίμηση Ισπανικής και Μεξικάνικης μουσικής που έιχε μετατραπεί στα ελληνικά και είχε γίνει μόδα στα τέλη του 50 με αρχές του 60.
Λαϊκά και Ρεμπέτικα. Το Ελληνικο Λαϊκό τραγούδι ήταν δημοφιλές κυρίως στην εργατική τάξη κατα την διάρκεια της δεκαετίας του 1940 και 1950, και οπως λένε πολλοί χρειάστηκέ ο μεγάλος μαέστρος του μπουζουκιού Μανώλης Χιώτης για να φέρη το μπουζούκι στα σαλόνια της Ελληνικής μπουρζουαζίας. Το καθε αυτού Ρεμπέτικο τραγούδι δεν ήταν γνωστό στις μεγάλες μάζες μέχρι τη δεκαετία του 1970 και ειδικά μετά την μεταπολίτευση όταν ο Γιώργος Νταλάρας, ο Μπάμπης Γκολές και πολλοί άλλοι αρχισαν να αναπαράγουν παλιά Ρεμπέτικα τραγούδια που μαζί με τα αντάρτικα ειχαν γίνει τις μόδας . Αυτό συνέπεσε και με την προβολή του περίφημου έργου του ελληνικού κινηματογράφου, Ρεμπέτικο, που αφηγείται την ιστορία της Μαρίκας Νίνου μια από τις πρώτες γυναίκες που τραγουδισε ρεμπέτικα. Το ρεμπέτικο εχει τις ρίζες του στην Μικρά ασία και εμφανίστηκε τη δεκαετία του 20 κυρίως στον Πειραιά οπου κατέφθασαν πολλοί πρόσφυγες. Το ρεμπέτικο αρχικά ηταν το τραγούδι των περιθωριακών. Οι μεγάλοι ομως συνθέτες του ρεμπέτικου οπως ο Μάρκος Βαμβακάρης, ο Γιάννης Παπαϊωάννου, ο Τσιτσάνης και αλλοι το εξέλιξαν και το εβγαλαν απο τους τεκέδες και το περιθώρειο.
Πολλοί λένε ότι η αυθεντική σύχρονη ελληνική λαϊκή μουσική αναπτύχθηκε από τον Μάρκο Βαμβακάρη, με ορόσημο το διάσημο τραγούδι του Φραγκοσυριανή. Με αυτό το τραγούδι ο Βαμβακάρης, εισάγει νέες μουσικές ρίζες με καποια δυτικη χρειά που παντρεύεται με τους ήχους του Ρεμπέτικου. Το ίδιο συμβαίνει επίσης με τον ΒασίληΤσιτσάνη και το τραγούδι του Ομορφη Θεσσαλονίκη. Και τα δύο αυτά τραγούδια είναι τα πρώτα τυπικά Χασάπικα. Ο Γιώργος Μητσάκης με την Βαλεντίνα, περνάη απο το ρεμπέτικο στο καθαρά λαικό. Τέλος ο Γιώργος Ζαμπέτας με το τραγούδι "Σήκω χόρεψε συρτάκι" σφραγισε μια ολόκληρη εποχή ελληνικής μουσικής που στους κύκλους των μουσικών ονομάζετε «Ελληνική τουριστική μουσική». Ειναι γεγονός οτι το Συρτάκι του Ζαμπέτα, ο Ζορμπάς του Θεωδοράκη και η Μαρία με τα κίτρινα έκαναν ολη την Ευρώπη να χορεύη συρτάκη και χασάπικο. Σε αυτό το σημείο είναι ενδιαφέρον να αναφέρω ότι κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 οταν οι Beatles είχαν επισκεφθεί την Ελλάδα για να αγοράσουν ενα ελληνικό νησί, συναντήθηκαν με το Γιώργο Ζαμπέτα για να μάθουν μερικές από τις τεχνικές της ελληνικής μουσικής και του μπουζουκιού. Δεν είναι περίεργο επομένως, ότι, το τραγούδι των Beatles "girl" είναι ενα τυπικό ελληνικό χασάπικο.
Ο Μανώλης Χιώτης ήταν ίσως ο καλύτερος βιρτουόζος του μπουζουκιού (πρώην κιθαρίστας) ο Χιώτης επίσης εφηύρε το οχτάχορδο μπουζούκι και δημιούργησε αξέχαστα τραγούδια παντρευοντας το μπουζούκι με τον ηχο της Λάτιν μουσικής και της τζαζ. Απο αυτη τη στιγμή ανοίχτηκαν αναρίθμητα μονοπάτια για την ελληνική λαική μουσική, νεα οργανα και ηχοι, το αρμόνιο (Βασίλης Βασιλειάδης) αντικαθιστά το ακορντεόν, η ντράμς τα κρουστά και το ντέφι , το 70 εμφανίζεται σε πολλά τραγούδια το μεταλικό φλάουτο, σιγά σιγά η κλασική κιθάρα δίνει τη θέση της στην ηλεκτρική και η μπασαβιόλα στο ηλεκτρικό μπάσο, τελικά το συνθεσάιζερ εξαφανίζει σχεδόν ολα τα οργανα (τουλάχιστον στα στούντιο ηχογραφησης).
Από τα τέλη της δεκαετίας του 1950 και μετά, τα ελληνικά λαϊκά γίνονται όλο και πιο δημοφιλή. Αυτό εν μέρει εχει να κάνη με την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας που αργά ανακάμπτει από δύο πολέμους, τον Β 'Παγκόσμιο Πόλεμο και τον Εμφύλιο. Όλο και περισσότεροι Έλληνες έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν ραδιόφωνα, πικάπ και δίσκους βινυλίου. Οι ελληνικές δισκογραφικές εταιρείες, βλέποντας την οικονομική επένδυση της λαϊκής μουσικής, υπογράφουν συμβόλαια με τραγουδιστές, μουσικούς και συνθέτες και η μαζική παραγωγή της λαϊκής ελληνικής μουσικής άρχιζη να αναπτύσσεται. Ειναι η εποχή που δημιουργούνται τα πρώτα αστέρια της Ελληνικής μουσικής, Στέλιος Καζαντζίδης, Γρηγόρης Μπιθικώτσης, Πάνος Γαβαλάς, Πόλυ Πάνου, Μαρινέλα, Βικυ Μοσχολιού, Ρια Κούρτη, Δούκισσα, Μανώλης Αγγελόπουλος, Γιώτα Λίδια, Σταμάτης Κόκοτας και άλλοι πολλοί που μέχρι και σήμερα η Ελλάδα τραγουδάει τα τραγούδια τους.
Στα μέσα της δεκαετίας του 1960 ένα νέο είδος μουσικής άρχισε να ακούγεται στην Ελλάδα . Αυτή ήταν η ελληνική New Wave που εμπνέεται από την Δυτική μπαλάντα και το στυλ που είχαν στο Παρίσι οι "Μπουάτ". Το νέο κύμα έγινε το αγαπημένο μουσικό στυλ για τους νέους Έλληνες διανοούμενους και φοιτητές. Η Μπουάτ Εσπερίδες του Γιάννη Αργύρη και η Απανεμιά του Γιώργου Ζωγράφου, στην Πλάκα στην Αθήνα, έγιναν τα κυριώτερα στέκια του νεου κύματος. Ήταν η εποχή που ο Διονύσης Σαββόπουλος δημιουργή μια καινούργια σχολή Ελληνικής μουσικής παντρεμένης με μπαλάντες, Blues και Rock. Κατά τη διάρκεια αυτής της εποχής ερμηνευτές του ελληνικού νέου κύματος όπως ο Γιάννης Πουλόπουλος, ο Κώστας Χατζής , η Αρλέτα και άλλοι κάνουν μια σημαντική παρουσία.
Φυσικά, οι συνθέτες που έκαναν την ελληνική μουσική διεθνώς γνωστή ηταν ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μάνος Χατζιδάκις , και Σταύρος Ξαρχάκος . Αυτοί οι τρεις συνθέτες έχουν αναγνωρίστή ως οι μεγαλύτεροι συνθέτες της σύγχρονης Ελλάδας ,φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ένα άλλο μεγάλο Ελληνα συνθέτη, τον Βαγγέλη Παπαθανασίου.
Πηγή: http://www.in2greece.com/english/opinions/2008/12/elliniki-mousiki.html
Πολλέ λέξεις απο την ελληνική γλώσσα σχετικές με την μουσική ειναι διεθνής οπως: αρμονία, μελωδία, χορωδία, ορχήστρα, χρωματικές, σκηνή, λύρα, ύμνος, ψαλμός, ρυθμός. Η Ελληνικη μουσικη εχει πολλές κατηγορίες και ειδη τραγουδιών ξεκινώντας απο την Αρχαια Ελληνική μουσικη, τους Βυζαντινούς υμνους , τα κλέφτικα που διαδόθηκαν κατα την περίοδο της τουρκοκρατίας, τα δημοτικά, τα ρεμπέτικα και τα λαικά, και τέλος κατα τις τελευταίες δεκαετίες, τα αντάρτικα, το νέο κύμα, το εντεχνο τραγούδι, την ελαφρα μουσική και τέλος την ρόκ και ποπ.
Στις αρχές της δεκαετίας του '50 η ελληνική μουσική, ή σίγουρα το τι θα μπορούσατε να ακούσετε από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης του ραδιοφώνου και των ταινιών, ήταν τα Λαϊκά (μουσική βασίσμένη στο μπουζούκι) με ήχους που έφεραν μαζί τους οι Έλληνες από τη Μικρά Ασία στη δεκαετία του 1920 και η ελληνική και ξένη ελαφρα μουσική, με Ευρωπαικούς κυρίως ήχους και επιρροή.
Ελαφρα μουσική. Η πιο αντιπροσωπευτική ελαφρια μουσική στις δεκαετίες το 1950-1960 προέρχονταν από τα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι του Μίμη Πλέσσα και άλλων και ερμηνευτικε απο καλλιτέχνες όπως ο Τώνης Μαρούδας, η Νανα Μούσχουρη, η Τζένη Βάνου, ο Γιάννης Βογιατζής κ.α. Επίσης, κατά τη διάρκεια αυτης της εποχής ηταν δημοφιλής και η μουσική απο ντουέτα και τρίο, όπως οι αδελφοί Κατσάμπα, οι Μουζάς Λιγνός, το Τριο Ατένε και αλλοι. Ειδικότερα για τους αδελφούς Κατσάμπα, ο ήχος τους ήταν απομίμηση Ισπανικής και Μεξικάνικης μουσικής που έιχε μετατραπεί στα ελληνικά και είχε γίνει μόδα στα τέλη του 50 με αρχές του 60.
Λαϊκά και Ρεμπέτικα. Το Ελληνικο Λαϊκό τραγούδι ήταν δημοφιλές κυρίως στην εργατική τάξη κατα την διάρκεια της δεκαετίας του 1940 και 1950, και οπως λένε πολλοί χρειάστηκέ ο μεγάλος μαέστρος του μπουζουκιού Μανώλης Χιώτης για να φέρη το μπουζούκι στα σαλόνια της Ελληνικής μπουρζουαζίας. Το καθε αυτού Ρεμπέτικο τραγούδι δεν ήταν γνωστό στις μεγάλες μάζες μέχρι τη δεκαετία του 1970 και ειδικά μετά την μεταπολίτευση όταν ο Γιώργος Νταλάρας, ο Μπάμπης Γκολές και πολλοί άλλοι αρχισαν να αναπαράγουν παλιά Ρεμπέτικα τραγούδια που μαζί με τα αντάρτικα ειχαν γίνει τις μόδας . Αυτό συνέπεσε και με την προβολή του περίφημου έργου του ελληνικού κινηματογράφου, Ρεμπέτικο, που αφηγείται την ιστορία της Μαρίκας Νίνου μια από τις πρώτες γυναίκες που τραγουδισε ρεμπέτικα. Το ρεμπέτικο εχει τις ρίζες του στην Μικρά ασία και εμφανίστηκε τη δεκαετία του 20 κυρίως στον Πειραιά οπου κατέφθασαν πολλοί πρόσφυγες. Το ρεμπέτικο αρχικά ηταν το τραγούδι των περιθωριακών. Οι μεγάλοι ομως συνθέτες του ρεμπέτικου οπως ο Μάρκος Βαμβακάρης, ο Γιάννης Παπαϊωάννου, ο Τσιτσάνης και αλλοι το εξέλιξαν και το εβγαλαν απο τους τεκέδες και το περιθώρειο.
Πολλοί λένε ότι η αυθεντική σύχρονη ελληνική λαϊκή μουσική αναπτύχθηκε από τον Μάρκο Βαμβακάρη, με ορόσημο το διάσημο τραγούδι του Φραγκοσυριανή. Με αυτό το τραγούδι ο Βαμβακάρης, εισάγει νέες μουσικές ρίζες με καποια δυτικη χρειά που παντρεύεται με τους ήχους του Ρεμπέτικου. Το ίδιο συμβαίνει επίσης με τον ΒασίληΤσιτσάνη και το τραγούδι του Ομορφη Θεσσαλονίκη. Και τα δύο αυτά τραγούδια είναι τα πρώτα τυπικά Χασάπικα. Ο Γιώργος Μητσάκης με την Βαλεντίνα, περνάη απο το ρεμπέτικο στο καθαρά λαικό. Τέλος ο Γιώργος Ζαμπέτας με το τραγούδι "Σήκω χόρεψε συρτάκι" σφραγισε μια ολόκληρη εποχή ελληνικής μουσικής που στους κύκλους των μουσικών ονομάζετε «Ελληνική τουριστική μουσική». Ειναι γεγονός οτι το Συρτάκι του Ζαμπέτα, ο Ζορμπάς του Θεωδοράκη και η Μαρία με τα κίτρινα έκαναν ολη την Ευρώπη να χορεύη συρτάκη και χασάπικο. Σε αυτό το σημείο είναι ενδιαφέρον να αναφέρω ότι κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 οταν οι Beatles είχαν επισκεφθεί την Ελλάδα για να αγοράσουν ενα ελληνικό νησί, συναντήθηκαν με το Γιώργο Ζαμπέτα για να μάθουν μερικές από τις τεχνικές της ελληνικής μουσικής και του μπουζουκιού. Δεν είναι περίεργο επομένως, ότι, το τραγούδι των Beatles "girl" είναι ενα τυπικό ελληνικό χασάπικο.
Ο Μανώλης Χιώτης ήταν ίσως ο καλύτερος βιρτουόζος του μπουζουκιού (πρώην κιθαρίστας) ο Χιώτης επίσης εφηύρε το οχτάχορδο μπουζούκι και δημιούργησε αξέχαστα τραγούδια παντρευοντας το μπουζούκι με τον ηχο της Λάτιν μουσικής και της τζαζ. Απο αυτη τη στιγμή ανοίχτηκαν αναρίθμητα μονοπάτια για την ελληνική λαική μουσική, νεα οργανα και ηχοι, το αρμόνιο (Βασίλης Βασιλειάδης) αντικαθιστά το ακορντεόν, η ντράμς τα κρουστά και το ντέφι , το 70 εμφανίζεται σε πολλά τραγούδια το μεταλικό φλάουτο, σιγά σιγά η κλασική κιθάρα δίνει τη θέση της στην ηλεκτρική και η μπασαβιόλα στο ηλεκτρικό μπάσο, τελικά το συνθεσάιζερ εξαφανίζει σχεδόν ολα τα οργανα (τουλάχιστον στα στούντιο ηχογραφησης).
Από τα τέλη της δεκαετίας του 1950 και μετά, τα ελληνικά λαϊκά γίνονται όλο και πιο δημοφιλή. Αυτό εν μέρει εχει να κάνη με την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας που αργά ανακάμπτει από δύο πολέμους, τον Β 'Παγκόσμιο Πόλεμο και τον Εμφύλιο. Όλο και περισσότεροι Έλληνες έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν ραδιόφωνα, πικάπ και δίσκους βινυλίου. Οι ελληνικές δισκογραφικές εταιρείες, βλέποντας την οικονομική επένδυση της λαϊκής μουσικής, υπογράφουν συμβόλαια με τραγουδιστές, μουσικούς και συνθέτες και η μαζική παραγωγή της λαϊκής ελληνικής μουσικής άρχιζη να αναπτύσσεται. Ειναι η εποχή που δημιουργούνται τα πρώτα αστέρια της Ελληνικής μουσικής, Στέλιος Καζαντζίδης, Γρηγόρης Μπιθικώτσης, Πάνος Γαβαλάς, Πόλυ Πάνου, Μαρινέλα, Βικυ Μοσχολιού, Ρια Κούρτη, Δούκισσα, Μανώλης Αγγελόπουλος, Γιώτα Λίδια, Σταμάτης Κόκοτας και άλλοι πολλοί που μέχρι και σήμερα η Ελλάδα τραγουδάει τα τραγούδια τους.
Στα μέσα της δεκαετίας του 1960 ένα νέο είδος μουσικής άρχισε να ακούγεται στην Ελλάδα . Αυτή ήταν η ελληνική New Wave που εμπνέεται από την Δυτική μπαλάντα και το στυλ που είχαν στο Παρίσι οι "Μπουάτ". Το νέο κύμα έγινε το αγαπημένο μουσικό στυλ για τους νέους Έλληνες διανοούμενους και φοιτητές. Η Μπουάτ Εσπερίδες του Γιάννη Αργύρη και η Απανεμιά του Γιώργου Ζωγράφου, στην Πλάκα στην Αθήνα, έγιναν τα κυριώτερα στέκια του νεου κύματος. Ήταν η εποχή που ο Διονύσης Σαββόπουλος δημιουργή μια καινούργια σχολή Ελληνικής μουσικής παντρεμένης με μπαλάντες, Blues και Rock. Κατά τη διάρκεια αυτής της εποχής ερμηνευτές του ελληνικού νέου κύματος όπως ο Γιάννης Πουλόπουλος, ο Κώστας Χατζής , η Αρλέτα και άλλοι κάνουν μια σημαντική παρουσία.
Φυσικά, οι συνθέτες που έκαναν την ελληνική μουσική διεθνώς γνωστή ηταν ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μάνος Χατζιδάκις , και Σταύρος Ξαρχάκος . Αυτοί οι τρεις συνθέτες έχουν αναγνωρίστή ως οι μεγαλύτεροι συνθέτες της σύγχρονης Ελλάδας ,φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ένα άλλο μεγάλο Ελληνα συνθέτη, τον Βαγγέλη Παπαθανασίου.
Πηγή: http://www.in2greece.com/english/opinions/2008/12/elliniki-mousiki.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου