Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2013

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ - ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 60 - ΟΙ ΚΥΡΙΩΤΕΡΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ...


Η δεκαετία του 60 ξεκινάει μ έναν … θάνατο !  Τον θάνατο του Ρεμπέτικου πού έχει τις τελευταίες του αναλαμπές εκεί στα τέλη του 50..
Κυρίαρχο της εποχής, το  ακραιφνώς λαϊκό τραγούδι πού διαφημίζεται και γίνεται γνωστό κυρίως  μέσα από το μελό Ελληνικό σινεμά, πού γεμίζει τις αίθουσες  κυρίως των κινηματογράφων των  λαϊκών συνοικιών σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη αλλά και κάθε άλλη αίθουσα, μεγάλη ή μικρή, στην Ελληνική Επικράτεια… ένα λαϊκό τραγούδι με στίχο απλό έως αφελή, πού συνήθως αποτελεί και το..σενάριο (!) αυτών των ταινιών..!

Εκπρόσωποι του λαϊκού τραγουδιού αυτής της δεκαετίας, η Καίτη Γκρέυ, η Γιώτα Λύδια, η Πόλυ Πάνου, ο Βαγγέλης Περπινιάδης, ο Σπύρος Ζαγοραίος, ο Μανώλης Αγγελόπουλος,  ο Στέλιος Καζαντζίδης με την Μαρινέλλα, ο Πρόδρομος Τσαουσακης, ο Πάνος Γαβαλάς, ο Πέτρος Αναγνωστάκης , για να άναφέρω κάποιους…
Λαϊκοί συνθέτες της εποχής ο Τσιτσάνης, ο Καλδάρας, ο Δερβενιώτης, ο Ατταλίδης, o Aτραίδης,  ο Καραμπεσίνης, ο Μπάμπης Μπακάλης,  πού εκφράζονται με το συγκεκριμένο λαϊκό στίγμα. Μερικοί τίτλοι πού είναι και τίτλοι ταινιών,  "περιφρόνα με γλυκιά μου , τά ξένα χέρια, πες μου γιατί, όση γλύκα έχουν τά χείλη σου κ.λ.π", των Καλδάρα, Τσιτσάνη, Καζαντζίδη.
Ενώ συνυπάρχουν ο Μαν.Χιώτης ο Γιώργος Ζαμπέτας και ο Γιώργος Μητσάκης πού γράφουν ένα είδος λαϊκού τραγουδιού  πού απευθύνεται περισσότερο σε αστούς, ακριβώς την εποχή πού η Ελλάδα βγαίνει από έναν εμφύλιο, πού ο Καραμανλής χτίζει πολυκατοικίες, πού η Ελληνική ύπαιθρος υφίσταται τον περιβόητο  αναδασμό και η αστική τάξη « αναγεννάται » !
"φτωχό κομπολογάκι μου, δεν είμαι ο Γιώργος, συννεφιές "του Γιώργου Μητσάκη,  Ηλιοβασιλέματα του Χιώτη και η  Παγωνιά του Ζαμπέτα..μερικοί τίτλοι αγαπημένων λαϊκών τραγουδιών αυτού του είδους…

Λαικοδημοτικό τραγούδι – Ελαφροδημοτικό τραγούδι


…..Ταλιούρης, Σκαφίδας, Λαβίδας, Γιώτα Λύδια και η μικρούλα Ελένη Βιτάλη κόρη του συνθέτη και ερμηνευτή Λαβίδα χαρακτηριστικοί εκπρόσωποι του λεγόμενου « λαικοδημοτικού » πού ανθίζει κυρίως στην ελληνική επαρχία,  και στις περιοχές της ευρύτερης Αττικής στα παραδοσιακά πανηγύρια.

Να αναφερθούμε και σε μερικούς τίτλους λαικοδημοτικών τραγουδιών : Μ έκαψες πού να καείς, γιούργια στα ταμπούρια,  κ.λ.π τραγούδια πού ξεκινούν από τα πανηγύρια , γίνονται μεγάλες επιτυχίες και τραγουδιόνται από τον λαό  στους γάμους και στις διάφορες γιορτές , στα καπνομάγαζα και σε διάφορα εργοτάξια  αλλά σιγά σιγά και στα νυχτερινά κέντρα των μεγάλων πόλεων κυρίως , στα περίφημα « καλαματιανά » !

Στο ελαφροδημοτικό χαρακτηριστική εκπρόσωπος ειναι η Μαριάννα Χατζοπούλου πού ως σχεδόν τυφλή είχε συγκινήσει όλη την Ελλάδα  και η Σοφία Βέμπο( κάποιες φορές).

Σημαντικά γεγονότα της εποχής:

  • Η ιστορική πτήση του Βοστόκ στο Διάστημα, με τον Γιούρι Γκαγκάριν το 1961.
  • Ο θάνατος του Ερνεστ Χεμινγουει στο Αίνταχο,
  • Η βία και η νοθεία στις βουλευτικές εκλογές της 29ης Οκτωβρίου του 61στην Ελλάδα,
  • O θάνατος της Μαίρυλιν Μονρόε από υπερβολική δόση βαρβιτουρικών,
  • Η συνεργασία Χατζηδάκη, Αργυράκη, Σολωμού στην Οδό Ονείρων tο 1962 στο Θέατρο Μετροπολιταν,
  • Η όμορφη πόλη στο Θέατρο Πάρκ, με Θεοδωράκη, Μπιθικώτση, Μπόστ,
  • Ο θάνατος του Γρηγόρη Λαμπράκη τον Μάη του 63,
  • Η απονομή του Νόμπελ Λογοτεχνίας στον Γιώργο Σεφέρη
  • και η δολοφονία του Τ.Φ. Κέννεντυ στο Ντάλας του Τέξας το 1963…

Στα χρόνια του 60 προβάλλονται και οι ινδικές ταινίες από το Bollywood, το Hollywood  της ..Βομβάης δηλαδή, μουσικοχορευτικές οι περισσότερες... με μουσικές πού δυστυχώς επηρεάζουν κάποιους από τους λαϊκούς συνθέτες της εποχής ( Καλδάρας, Μανήσαλης ) και έτσι ανθίζει και ακόμα ένα είδος λαϊκού τραγουδιού, τά λεγόμενα ινδικού τύπου όπως « Μαγκάλα, Μαντουβάλα , φεύγεις καλέ μου, »  δεν συμπεριλαμβάνω την Ζιγκουάλα γιατί, μπορεί ο τίτλος να θυμίζει Ινδία, πρόκειται όμως για ένα εξαιρετικό τραγούδι στο ρυθμό του bolero…πού το ακούμε και σήμερα με νοσταλγία..! Γνήσια εκπρόσωπος του είδους, η Βούλα Πάλλα πού έκανε μια σύντομη καριέρα μ αυτά τά τραγούδια...

Επιρροές όμως  στο λαϊκό της εποχής υπάρχουν και από την..Αίγυπτο... Ζαίρα, Ζεχρά κ.λ.π (Β. Τσιτσάνης)
Είναι η εποχή πού αυτές οι επιρροές από την Ινδική και την Αραβική Μουσική φέρνουν αντιμέτωπους δυό μεγάλους μας Συνθέτες, τον Βασίλη Τσιτσάνη και τον Απόστολο Καλδάρα, πού  αλληλοκατηγορούνται ότι  « κλέβουν» ο ένας από την Ινδία κι ο άλλος από την Αίγυπτο, οι δε καυγάδες τους από τις εφημερίδες τά περιοδικά και το ραδιόφωνο, ομηρικοί μεν, όμως πάντα με τακτ εκατέρωθεν,αφού και οι δύο είναι σπουδαίοι Δημιουργοί !
 
Παράλληλα , συνθέτες του ελαφρού τραγουδιού όπως ο Μωράκης ο Σουγιούλ, ο Μουζάκης, ο Καπνίσης ο Γεράσιμος Λαυράνος, έχουν ήδη αρχίσει από τά χρόνια του 50 νά γράφουν ένα νέο είδος τραγουδιού, ένα είδος πού ακουμπά στο Ρεμπέτικο, είναι όμως ανάλαφρο καi με στοιχεία Latin, ένα είδος πού ονομάστηκε Αρχοντορεμπέτικο και χρησιμοποιήθηκε κυρίως στην Ελληνική Επιθεώρηση « Το τραμ το τελευταίο,  ο μήνας έχει 9 , Άνθρωποι άνθρωποι κ.λ.π » με φωνές όπως της Μάγιας Μελάγια, της Καίτης Μπελίντα, της Σπεράντζας Βρανά, για να αναφέρω μερικές, τις πιο χαρακτηριστικές…αλλά και στις κωμωδίες κυρίως του Ελληνικού Κινηματογράφου:  Λατέρνα φτώχεια και γαρύφαλλο, Λατέρνα φτώχεια και φιλότιμο κ.λ.π
"Τό τραμ το τελευταίο, το μονοπάτι, ο Τραμπαρίφας , η ταμπακέρα, γαρύφαλλο στ' αυτί " μερικοί τίτλοι από το αρχοντορεμπέτικο τραγούδι…

Οι παραπάνω συνθέτες του αρχοντορεμπέτικου έγραψαν και ένα άλλο είδος τραγουδιού, τά λεγόμενα  Latin αλλά και τα λεγόμενα ερωτικά του 50, πού επίσης κυριάρχησαν στις αρχές της δεκαετίας και αγαπήθηκαν από όσους δεν ήθελαν τά λαϊκά και τά θεωρούσαν  «λούμπεν »
Μερικοί τίτλοι Latin τραγουδιών…« Μανουέλα, σε μαγικά νησιά, Περασμένες μου αγάπες του Χιώτη κ.λ.π »

Γεγονότα της εποχής:

  • Η Έλλη Λαμπέτη, “ξυπόλητη στο πάρκο” στο θέατρο Διονύσια με σκηνοθέτη τον Κακογιάννη
  • Ο Αντονυ Κουην και η Λίλα Κέντροβα, στην Ελλάδα για τον Ζορμπά
  • Η ταινία του Β.Γεωργιάδη “ Κόκκινα Φανάρια ”  με μουσική του Σταύρου Ξαρχάκου…
  • Απόψε αυτοσχεδιάζουμε του Πιραντέλο από τον Θίασο Μυράτ –Ζουμπουλάκη με μουσική του Μ. Χατζηδάκη
  • Η γειτονιά των αγγέλων του Ιάκωβου Καμπανέλλη με Καρέζη και Κούρκουλο και μουσική Μίκη Θεοδωράκη.
  • Σε πρώτη εμφάνιση ο Γιάννης Πουλόπουλος τραγουδάει στην παράσταση « και δόξα τω Θεώ »
Στη δεκαετία του 60 υπήρχε και το ελαφρό τραγούδι με εκπροσώπους του συνθέτες όπως ο Σπήλιος Μεντής, ο Μίμης Πλέσσας, ο νεαρός Γιώργος Κατσαρός,  οι παραπάνω, Μουζάκης, Μωράκης ο Νίκυ Γιάκοβλεφ…..καί φωνές όπως της Μούσχουρη, της Βάνου, της Μαίρης Λώ, της Μπελίντας, της Άντζελας Ζήλια της Κλειώς Δενάρδου κ.λ.π

Μερικοί τίτλοι…« αν σ αρνηθώ αγάπη μου, η σκλάβα, ένα ψέμα και συ κ.λ.π. » 

Στις αρχές της δεκαετίας του 60 πρωτοεμφανίζεται δισκογραφικά και ο Μάνος Χατζηδάκης πού γράφει ελαφρά μουσική και  τραγούδια, για τον Ελληνικό Κινηματογράφο, αλλά και ο Μίκης Θεοδωράκης πού γράφει ένα νέο είδος « λόγιου» λαϊκού τραγουδιού, βασισμένου κυρίως στην ελληνική Ποίηση…

Πριν αρχίσει να γράφει τραγούδια για τον ελληνικό κινηματογράφο του 50, 60  ή ταυτόχρονα, ο Μάνος Χατζιδάκις συνεργάζεται με το χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου.
Τότε κυκλοφορούν: Οι πασχαλιές μέσα απ τη νεκρή γη, οι 15 εσπερινοί  …μια σπουδή του συνθέτη πάνω στο ρεμπέτικο πού την συνέχισε και αργότερα με τον Σκληρό Απρίλη του 45…

Ζορμπάς - Τα παιδιά του Πειραιά - Oscar


1961 και η Ελλάδα πρωταγωνιστεί σε Ευρώπη και Αμερική αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο λόγω της ταινίας του Κακογιάννη  Ζορμπάς, από το βιβλίο του Νίκου Καζαντζάκη αλλά και λόγω της ταινίας του Ντασέν  Ποτέ την Κυριακή πού βραβεύεται και με OSCAR για την μουσική της πού είχε γράψει ο Μάνος Χατζηδάκης..μιά μουσική πού κυκλοφορεί παγκόσμια σε εκατομμύρια αντίτυπα και πού αγοράζεται ακόμη και σήμερα, κι ένα τραγούδι ( τα παιδιά του Πειραιά) πού κάνει γνωστό τον Πειραιά  σ όλο τον πλανήτη και διασκευάζεται εκατοντάδες φορές και σε πολλές γλώσσες !

Όλο το ιστορικό αυτού του OSCAR μουσικής δείτε το στο video που σας παραθέτουμε και πού το δανειστήκαμε από το you tube ..

Πρόκειται για μια συνάντηση της Μελίνας Μερκούρη με τον Μάνο Χατζηδάκη που σημειωτέον δεν είχαν καθόλου καλές σχέσεις εκείνη την εποχή, η Μελίνα του είχε κακιώσει και το έφερε βαρέως ότι ο Μάνος σνόμπαρε το OSCAR και την τελετή, σνόμπαρε και το ίδιο το τραγούδι…Στο video o καθένας απ τους δύο  λέει τις απόψεις του και… φιλιώνουν…

Αλλά και ο Ζορμπάς του Κακογιάννη διαφήμισε την Ελλάδα παγκόσμια..

Πληροφορίες λένε ότι ο Κακογιάννης ήθελε για τον ρόλο της Μαντάμ Ορτάνς την Κατίνα Παξινού, η οποία τον αρνήθηκε θεωρώντας ότι είναι πολύ intellectual, οτι δεν διαθέτει την πουτανιά πού χρειάζεται ο ρόλος, για να τον πάρει η Λίλα Κέντροβα  πού έφτασε στην Ελλάδα με αμέτρητες βαλίτσες, εν χορδαις και οργάνοις!

Ρεπορτάζ από το αεροδρόμιο, συνεντεύξεις τύπου, με τον Alan Bates …μεγαλεία!!
Ο Αντονυ Κουήν , βρισκότανε ήδη στην Κρήτη, είχε γοητευθεί από τον χαρακτήρα του βιβλίου τού Καζαντζάκη, είχε ταυτιστεί με τον ρόλο, ένοιωθε σχεδόν Έλληνας και εντελώς..Αντώνης !! εδινε δε απανωτές συνεντεύξεις στον διεθνή Τύπο διαφημίζοντας την Κρήτη και τους κρητικούς πού με την γνωστή ελληνική φιλοξενία τον αγκάλιασαν και τον έκαναν …δικό τους μέχρι το τέλος της ζωής του..


Μετά την προβολή της ταινίας η Ελλάδα και το συρτάκι έγιναν της μόδας σ όλο τον κόσμο και το τραγούδι του Ζορμπά, γραμμένο από τον Μίκη Θεοδωράκη γνώρισε  κι αυτό αμέτρητες διασκευές!



Το "λόγιο λαϊκό" του Μίκη Θεοδωράκη γίνεται γνωστό κυρίως με συναυλίες σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη αλλά καί σε όλη την Ελλάδα και με τραγουδιστές όπως η Φαραντούρη, ο Μπιθικώτσης ( πού ήδη υπάρχει στο λαϊκό και δισκογραφεί δικά του κυρίως τραγούδια) ο νεαρός Πουλόπουλος, η Ντόρα Γιαννακοπουλου, ο Αντώνης Καλογιάννης, η Μαίρη Λίντα, για να αναφέρω τους κυριότερους…

« στρώσε το στρώμα σου για δυο, βράχο βράχο τον καημό μου, Επιτάφιος, στο περιγιάλι..   Ρίτσος, Χριστοδούλου, Σεφέρης »

Στις κινηματογραφικές αίθουσες έρχονται αργοπορημένα τά χρώματα και οι καινούργιες τεχνικές vista vision και Cinerama με ταινίες πού σκηνοθετεί κυρίως ο Γιάννης Δαλιανίδης χρηματοδοτούμενος από τον Φιλοποίμενα Φίνο και την Εταιρία του.. την Finos Films..
Στα μουσικά μας πράγματα κυριαρχεί,  λόγω αυτών των ταινιών  ο Μίμης Πλέσσας, πού πρωτοέγραψε λαϊκό τραγούδι αρκετά χρόνια πριν για τον Δημήτρη Χορν, πού στην ραδιοφωνική του εκπομπή « τα καθημερινά του καθημερινού » τραγούδησε με το γνωστό του μπρίο... τίς χάντρες !
Ο Μίμης Πλέσσας γράφει μουσική και τραγούδια για αυτές τις ταινίες , τραγούδια πού γίνονται μεγάλες επιτυχίες  και ορίζουν αυτό πού ονομάστηκε « ελαφρολαικό τραγούδι. » Ιδού μερικοί τίτλοι : Καμαρούλα μια σταλιά, το φεγγάρι πάνω Θεέ μου, θα πιω απόψε το φεγγάρι κ.α

Έχει ήδη γεννηθεί και ο ρεαλιστικός κινηματογράφος από το 65 κι έπειτα, μαυρόασπρος, διαφοροποιημένος από τον μελό κινηματογράφο της δεκαετίας  με νέους πρωταγωνιστές την Ζωή Λάσκαρη , τον Ν. Κούρκουλο, και μουσικές των Ξαρχάκου, Μούτση, Μαρκόπουλου, Λοίζου κ.α.

Γεγονότα της εποχής :

  • Η ταινία του Ντίνου Δημόπουλου Λόλα  με την μουσική του Σταύρου Ξαρχάκου, και με την Βίκυ Μοσχολιού σε πρώτη κινηματογραφική εμφάνιση,
  • H ταινία του Ντασέν « Τοπ Καπίι » με μουσική του Μάνου Χατζηδάκη,
  • Τρία Όσκαρ στον Ζορμπά του Κακογιάννη
  • Η δολοφονία του φοιτητή Σωτήρη Πέτρουλα,
  • «Λεωφορείον ο πόθος » στο θέατρο Διονύσια με Λαμπέτη και Καρά( 1965)
  • Το ναυάγιο στη Φαλκονέρα του φέρυ μποουτ  Ηράκλειο
  • Νουρέγιεφ – Φοντέιν στο Ηρώδειο ως Ρωμαίος και Ιουλιέτα ( 1966)
  • Η Δίκη του Ασπίδα (1966)


Για τον κινηματογράφο της εποχής ( 1963 - 66 ) γράφει μουσική και ο Κώστας Καπνίσης ( κλείσαν οι δρόμοι με βροχή) κι ο Σταυρος Ξαρχάκος, πρωτοεμφανιζόμενος ( χάθηκε το φεγγάρι, άπονη ζωή ), ο άρτι αφιχθείς από το Παρίσι Γιάννης Σπανός ( έχω ήδη αναφερθεί στον Σπανό στο κομμάτι για το Νέο Κύμα ) και ο εξ Αιγύπτου Μάνος Λοίζος ( όποιος δει το παλικάρι να του πει να μην αργεί, με την Λίτσα Διαμάντη και τον νεαρό Νταλάρα στην δεύτερη (!) φωνή)

Παράλληλα υπάρχει και το ελαφρολαικό  λεγόμενο του σαλονιού..καί εξηγούμαι…έχει ήδη επιβληθεί η δικτατορία στην Ελλάδα κάποιοι καλλιτέχνες διώχθηκαν, άλλοι αυτοεξορίστηκαν και μερικοί μείνανε εδώ και λειτούργησαν καλλιτεχνικά σε μικρές και μεγάλες πίστες όπως η Μαρινέλλα ( σταλιά σταλιά, κοίτα με στα μάτια, έκλαψα χθες  κ.λ.π ) και ο Μπιθικώτσης, πού στα μεγάλα μαγαζιά δεν τραγουδούσε βέβαια τον Επιτάφιο, αλλά  ως Sir Bithi, την «επίσημη αγαπημένη, το Εγνατίας 406 το είσαι το Α μου και το Ω μου κ.λ.π »

Μέσα της δεκαετίας του 60


...κι έχουμε το ξεκίνημα της εποχής των ελληνικών ποπ συγκροτημάτων, τον Νίκο Μαστοράκη, τον Λευτέρη Κογκαλίδη, τον…Γιώργο Καρατζαφέρη, τους Μοντέρνους Ρυθμούς, τά μουσικά πρωινά. Για όλα αυτά αναφερόμαστε παρακάτω.

Γεγονότα της εποχής :

  • Η δικτατορία των συνταγματαρχών,
  • η επιβολή λογοκρισίας στην Τέχνη,
  • ο θάνατος του Τσε Γκεβάρα,
  • το αποτυχημένο κίνημα βασιλικών αξιωματικών  και...
  • η επεισοδιακή, δίκην οπερέτας,  διαφυγή του Κωνσταντίνου στην Ρώμη !  Αντιβασιλεύς ο Γ. Ζωιτάκης !!!
  • Ένταση στο Κυπριακό, σε επιφυλακή ο στρατός !  

Κυρίαρχος στην Δισκογραφία της εποχής, ο ιδιοκτήτης της Εταιρίας Λύρα ο δαιμόνιος Αλέκος Πατσιφάς πού έψαχνε να βρει κάτι πού θα ανανέωνε ακόμη περισσότερο το τραγούδι, το λεγόμενο ελαφρό, αφού υπήρχε ήδη μία σημαντική ανανέωση στο λαϊκό τραγούδι λόγω της παρουσίας κυρίως του Μίκη Θεοδωράκη με τον Επιτάφιο, το Άξιον Εστί κ.λ.π, του Μάνου Χατζηδάκη, αλλά και των νεώτερων Ξαρχάκου, Λοίζου, Μούτση, Λεοντή, Μαρκόπουλου, Μούτση, Κοκοτου πού ήδη δίνανε σημαντικά τραγούδια στην δισκογραφία..

Η ανανέωση λοιπόν στο ελαφρό τραγούδι ήλθε από το Παρίσι όπου κυριαρχούσε στην Τέχνη γενικά,  η nouvelle vague !

Δεν χρειάστηκε παρά μια μόνο μετάφραση και… το  νεο  κύμα   στο Ελληνικό τραγούδι ήταν γεγονός,  με πρωτεργάτες τον Γιάννη Σπανό και τον Αλέκο Πατσιφά αλλά και νεότατους πρωτοεμφανιζόμενους τραγουδιστές όπως η Καίτη Χωματά, η Πόπη Αστεριάδη, ο Μιχάλης Βιολάρης, ο Λάκης Παππάς, η Αρλέτα κ.α. !

Στην Αθήνα πρωτοεμφανίστηκαν και οι πρώτοι μουσικοί χώροι πού θα φιλοξενούσαν αυτό το νέο είδος τραγουδιού, στην Πλάκα κατά τά γαλλικά πρότυπα πάντα, οι μπουάτ , χώροι απλοί, με ξύλινες καρέκλες, λίγα φώτα και υποτυπώδεις μικροφωνικές…    ε ν  ω στην Θεσσαλονίκη τέτοιοι χώροι υπήρξαν στην Πλατεία Ναβαρίνου,  στις οδούς Διαλέττη – Δεσπεραί και πίσω από το ιστορικό Ντορέ, στον Λευκό Πύργο….

Γεγονότα της εποχής :

  • Φοιτητικές διαδηλώσεις στο Παρίσι ( 1968 )
  • Ο γάμος Ωνάση – Κέννεντυ  κ α ί
  • Το σύνθημα του δικτάτορα Παπαδόπουλου « Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών »
  • Ο πρώτος τηλεοπτικός σταθμός στην Αθήνα
  • Η ταινία του Βασίλη Γεωργιάδη « κορίτσια στον ήλιο » με μουσική του Σταύρου Ξαρχάκου καί βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης..

Τελευταία  χρόνια της δεκαετίας του 60


Σπουδαία πράγματα συμβαίνουν στο Ελληνικό Τραγούδι, με την άνοδο της νέας γενιάς των συνθετών Ξαρχάκου, Κουγιουμτζή, Λοίζου, Μούτση, Λεοντή, με στίχους νέων στιχουργών και την εμφάνιση νέων τραγουδιστών όπως  Αλεξίου κι ο Νταλάρας,    ε   ν   ω      ο Διονύσης Σαββόπουλος ανεβαίνει σ ένα φορτηγό ( 1966 ) και κατεβαίνει στην Αθήνα, από κοντά κι ο Μανώλης Μητσιας ( 1968 ) πού συναντά τον Δήμο Μούτση, πού είχε μόλις συναντήσει την Δήμητρα Γαλάνη, συγχρόνως ξεκινά ψάχνοντας δουλειά στα μαγαζιά με τα μπουζούκια η Χαρούλα, πού μόλις έφθασε από την Θήβα...

Στην Πλάκα  λειτουργούν οι περιλάλητες μπουάτ ( Απανεμιά, Εσπερίδες, Ταβάνια ) με τά πιο γνωστά ονόματα του νέου κύματος , την  Καίτη Χωματά,
τον Λάκη Παπά, την Αρλέτα, την Πόπη Αστεριαδη, τον Μιχάλη Βιολάρη
… Στις μπουάτ αυτές ξανακούγονται και ρεμπέτικα του Βαμβακάρη και του Μπαγιαντέρα κυρίως ( Μπουάτ Χρυσά κλειδιά, Γιώτα Γιάννα, Τάκης Αργύρης .)

Για τα ποπ Ελληνικά συγκροτήματα (idols, charms, κτλ) αναφερόμαστε παρακάτω.

Είναι 1969, τέλος δηλαδή της δεκαετίας του 60, εποχή των  λουλουδιών, της ερωτικής απελευθέρωσης , του Θιβέτ και του Χάρε Κρίσνα, στα σινεμά παίζεται η ταινία για το Woodstock, όταν στην Αθήνα, πέντε νέα παιδιά, ο Κώστας Τουρνάς, ο Ρόμπερτ Ουίλιαμς, ο Σταύρος Λογαρίδης , ο Κώστας Παπαιωαννου, και η Νάνσυ Σανδή  κουρδίζουν τις κιθάρες τους κι ονειρεύονται κάτι πού θα τους φέρει στην πρώτη γραμμή της ποπ μουσικής η επερχόμενη δεκαετία του 70 για την οποία θα διαβάσετε σε επόμενο μας σημείωμα…
1969 λοιπόν καί τό  Φεστιβάλ τραγουδιού της Θεσσαλονίκης βρίσκεται στα πάνω του…
Μια μεγάλη ορχήστρα, μεγάλοι έλληνες συνθέτες μέ τις συμμετοχές τους, σπουδαίοι ερμηνευτές καί ερμηνεύτριες τού ελαφρού κυρίως τραγουδιού αλλά καί όμορφα τραγούδια άλλοτε ελαφρά καί άλλοτε Λαϊκίζοντα, ελαφρολαικά δηλαδή….

Από τό « αστεράκι» των αρχών της δεκαετίας τού Μίμη Πλέσσα, 1ο βραβείο, στο « ήταν μεγάλη η νύχτα »  του Νότη Μαυρουδή, ή τις « αλυσίδες»
του Καπνίση με την Καίτη Μπελίντα, ως τον …ελαφρολαικό Μπαρμπαλιά, το ελαφρό « καλώς όρισες έρωτα », ως τό άσε με να φύγω με την Κανελλίδου, χωρίς δεκάρα με την Βιτάλη που ήρθαν αργότερα…..

Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης  με μετακλήσεις καλλιτεχνών από τον διεθνή χώρο και έχουμε την ευκαιρία να δούμε στο Παλαί ντε σπορ τους Shocking blue, την Caterina Caselli, την Δαλιδά , την Βίκυ Λέανδρος και άλλους…

Τέλη της δεκαετίας και είναι η εποχή πού..γεννιέται η ελληνική ποπ μουσική

Αυτήν την εποχή κάνουν μεγάλες επιτυχίες στήν Ελλάδα  τραγούδια από την Ιταλία μέ τραγουδιστές πού γίνονται εξαιρετικά δημοφιλείς..
Caterina Caselli ( il carnevalle, il volto de la vita, nessuno mi puo judicare)
">
Sergio Endrigo, Al Bano, Pattie Pravo, Celentano, Rockie Roberts, και πολλοί αλλοι…μερικοί από αυτούς όπως ο Τόνυ Πινέλλι και ο Fefe,  κάνουν και καριέρα…

Αλλά και από την Γαλλία είχαμε μεγάλες επιτυχίες με τον Αdamo, τόν Herve villard, τον Halliday, την Sylvie Vartan τον Αζναβουρ, τον Ζιλμπερ Μπεκώ (Natalie)

">

Είναι η εποχή πού γεννιούνται τά πρώτα ελληνικά ποπ συγκροτήματα, από νέους μουσικούς πού ψάχνανε τον δικό τους δρόμο ανάμεσα στα λούμπεν λαϊκά, τα ελαφρολαικά, τά λόγια λαϊκά, τά ελαφρά, τα αρχοντορεμπέτικα, τα Latin…και τον βρήκανε !

Charms, Idols, Olympians, Strangers,
αλλά καi solo τραγουδιστές όπως η Ζωή Κουρούκλη, ο Δάκης, Ο Τζορντανελι ο Τέρης Χρυσός, για να αναφέρω μερικούς μόνο….

Ελληνική ποπ  λοιπό με ξένο στίχο, ιδιαίτερα βλακώδη ενίοτε, αλλά και διασκευές ξένων επιτυχιών ( Stasera mi buto / Απόψε σε θέλω, Venus / το κορίτσι του Μάη κ.α) άλλοτε επιτυχημένες και άλλοτε όχι!

Την διαφορά την έκαναν τά συγκροτήματα από εδώ, την Θεσσαλονίκη…  ελληνική ποπ μουσική με στίχο..ελληνικό πια ! Oλυμπιανς, strangers  κ.α.

Να θυμηθώ εδώ, τις συγκλονιστικές βραδιές στο club Arigato, στην Αρετσού, με το συγκρότημα των Charms, με ρεπερτόριο το αμερικάνικο ροκ και τά blues…

Δεκαεπτάχρονα αμούστακα παίρναμε το …λεωφορείο από την Βας.Ολγας ( δεν ηταν μονόδρομος) και περνούσαμε αξέχαστα στο Αριγκατο… το μόνο πού πολλές φορές μας ενοχλούσε ηταν το μπέρδεμα των ήχων με τους ‘ήχους της διπλανής  μπουζουκερί (Γιόσκα) όπου ερμήνευαν τά λαϊκά  η… Κατερίνα Κάρολ και η… θρυλική Semiramis !!

Ακριβώς απέναντι δε, οι Αναμνήσεις, άλλη μπουζουκερί πολυτελείας όμως, πού συνήθως φιλοξενούσε τον Βοσκόπουλο !

Θα θυμηθώ τελειώνοντας,  τά κυριακάτικα πρωινά, στην παραθαλάσσια Χαβάη, την Αργώ,  το χορό του λεμονιού, τά πρωινά live των ντόπιων συγκροτημάτων κ.λ.π.

Για την δεκαετία του 60 λίγα ακόμη λόγια….


Στα δισκοπωλεία κυριαρχούν τά μικρά δισκάκια των 45 στροφών… γίνονται πλατινένια σε πωλήσεις το Geronimo yanka των For minx
Και ο « τρόπος » των Olympians…

Ενώ στην Γαλλία έχουμε τον Μάη του 68 , στην Ελλάδα την δική τους επανάσταση κάνουν ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, ο Ντέμης Ρούσσος κι ο
Λουκάς Σιδεράς πού φεύγουν για Αγγλία, κάνουν όμως πρώτα μια στάση στο Παρίσι μπλέκουν με τις απεργίες του Μάη του 68, και καταφέρνουν να εκδώσουν το πρώτο τους δισκάκι , το “rain and tears”, για να ακολουθήσουν πάντα με την βοήθεια των Ελλήνων Διανοούμενων και Καλλιτεχνών (Γαβράς, Γιάννης Ξενάκης) το « its five o clock,end of the world, I want to live κ.λ.π.)

Στην Αγγλία οι Aphrodite’s Child ξεκινούν με τρομακτική επιτυχία μια πανευρωπαϊκή καριέρα, συμπεριλαμβάνουν στο συγκρότημα και τον Αργύρη Κουλούρη, κυκλοφορούν το lp 666 ( είναι ήδη 1970) και..διαλύονται για να ακολουθήσουν ο καθένας την προσωπική του καριέρα…

Οι άνθρωποι πίσω από τά Ελληνικά pop Συγκροτήματα


Νίκος Μαστοράκης

Δημοσιογράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός ( λεωφορείον η…Μελωδία ), σκηνοθέτης , δαιμόνιος μάνατζερ ( We five ) κατάφερε με τον Αλέξη Μάρδα να φέρει του Rolling stones στην Ελλάδα όταν ήταν Νο 1 για μια συναυλία πού κατέληξε σε φιάσκο !

Γιάννης Πετρίδης

Πρωτοασχολήθηκε με το ραδιόφωνο στην Λάρισα σαν στρατιώτης και καθιερώθηκε στα χρόνια του 70 με τις εκπομπές του « pop rock club »
ενώ ταυτόχρονα εξέδωσε το πρώτο μουσικό περιοδικό το «πόπ και ροκ »

Λευτέρης Κογκαλίδης

Ραδιοφωνικός Παραγωγός και δημοσιογράφος, εδώ στη Θεσσαλονίκη, έκανε μια σπουδαία καριέρα και δημιούργησε « σχολή » για όλους εμάς πού εξ αιτίας του αγαπήσαμε το ραδιόφωνο , και θελήσαμε να το υπηρετήσουμε στα επόμενα χρόνια, προσπαθώντας να μιμηθούμε το στυλ του ! Αγαπημένες μας εκπομπές του, το Μουσικό Εξπρές και η Χρυσή Δισκοθήκη !

Δεν θα λησμονήσουμε βέβαια και τον έτερο Θεσσαλονικιό, τον Ηλία Πανά, δημοσιογράφο και μουσικό παραγωγό πού με το δικό του στυλ μας συντρόφεψε με τις εκπομπές του και μας δίδαξε την απλότητα…!

Εξαιρετικοί παραγωγοί του ραδιοφώνου υπήρξαν ακόμη ο Γιώργος Καρατζαφέρης και ο Τεό Σαραντης πού δημιούργησαν το περιοδικό
« μοντέρνοι ρυθμοί » αγαπημένο περιοδικό πού μας ενημέρωνε για την πόπ σκηνή της εποχής….

ΣΗΜ.ΣΥΝΤ. Πηγή για το κείμενο για τα Ελληνικά pop Συγκροτήματα υπήρξε το βιβλίο του Ντίνου ΔΗΜΑΤΑΤΗ 25 χρόνια Ελληνικού Ροκ...

πηγή: http://www.deprofundis.gr/endexno/50-sixrono-elliniko-tragoudi/163-60s.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου